Djursholm Svitiod

Grundades onsdag 1 maj 1991
Klubb 27950 - Distrikt 2350 - Charternummer

Djursholm Svitiod Rotaryklubb startades den 15 april 1991 av medlemmar från Djursholms Rotaryklubb. Syftet var att underlätta närvaron för yrkesverksamma och föredragshållare genom att skapa en klubb med frukostmöten. Det innebar möten onsdagar kl. 07.30 – 08.30 i Djursholms Värdshus vid Samsöviken. Under ledning av charterpresident Nicke Egertz skapades ett rekryterings- och utvecklingsprogram med starkt stöd av både Djursholmsklubben och Rotary centralt. Utvecklingsarbetet inriktade sig på att forma en klubb enligt Rotarys värderingar och syften och skapa ett starkt nätverk med stort engagemang attraktivt för medlemmar och föredragshållare. För att uppnå målen engagerades medlemmarna och stort arbete lades ner på att utveckla en positiv och konstruktiv anda.

Programverksamhet, rekrytering och sociala aktiviteter är viktiga funktioner och klubben har genom åren levererat många intressanta och högkvalitativa aktiviteter. De sociala aktiviteterna har dessutom bidragit till fin stämning och stark sammanhållning i klubben. Mötesverksamheten är numera förlagd till Djursholms Golfklubb.

Rotarys syfte är att vara till nytta för det omgivande samhället, vilket präglade den första Rotaryklubben i Chicago – en hjälpande organisation. Djursholm Svitiod har engagerat sig i flera projekt under åren och stödde länge Natasha Anderssons sommarläger för strålningsskadade barn i Tjernobyl. Klubben delar sedan länge ut årliga stipendier till elever i skolor inom Danderyds kommun. I samarbete med skolorna ordnas tävlingar i matematik för årskurs 8 och svenska för årskurs 2 på gymnasiet. Det är mycket uppskattat och stipendierna delas ut under högtidliga former vid skolavslutningarna. Det finns också ett musikstipendium till kulturskolorna som delas ut vid den årliga konserten på Djursholms slott. Klubben är även starkt engagerad i Rotarys mentorprogram.

Den goda stämningen i klubben får mycket näring av ett ambitiöst klubbmästeri med stort utbud av välbesökta kulturella evenemang, studiebesök, utflykter mm. Rikligt deltagande av medlemmarnas levnadspartners bidrar även till sammanhållning och trevnad.

Genom yrkesklassifikation skapas ett brett nätverk av kompetenser som är klubbens styrka. Klubben stärker sin betydelse genom att utnyttja nätverket inom alla verksamhetsområden och därmed utveckla medlemmarna både kunskapsmässigt och personligt.

Rotary är internationellt och erbjuder fantastiska möjligheter till kontakter över hela världen. Det utnyttjas frekvent av medlemmarna vid resor både inom Sverige och utomlands, vilket klubbens stora samling av bordsstandar visar. Många aktiviteter har initierats genom dessa kontakter. En av de mest kända aktiviteterna är Rotarys ungdomsutbyte. Barn till klubbens medlemmar och utländska studenter har tagits emot av klubbmedlemmar som haft oförglömliga upplevelser av detta program. GSE-programmmet (Group Study Exchange) för lite äldre yrkesverksamma personer är ett program som klubbmedlemmar deltagit i med mycket positiva erfarenheter.

Djursholm Svitiod Rotaryklubb strävar alltsedan starten 1991 att vara en klubb i tiden. De nya förutsättningarna för yrkes- och familjeliv kräver anpassning av verksamheten. Ett ständigt utvecklingsarbete är nödvändigt för att behålla den höga kvaliteten i verksamheten och den fina sammanhållningen. Den utmaningen präglar arbetet inför framtiden.

Medlemmar

Aktiva medlemmar 68